Na Choč z Danielovca alebo Osádky

Na danielovci pod Chočom

Na Veľký Choč vedú značkované chodníky zo všetkých strán okrem severovýchodu. Avšak aj odtiaľ je Choč jednoducho dostupný, napriek tomu, že sú jeho steny najstrmšie práve v tejto časti. Medzi Vyšným Kubínom a Leštinami je pár domov a odbočka do doliny nazývaná Danielovec. Toto miesto je ideálnym východiskom na Choč, ak chceme začínať a končiť v rovnakom bode a neísť oba smery rovnakou trasou.

Nahor zo severovýchodu

Trasa začína dolinou okolo Holického potoku. Chodnik je trochu zrádny, pretože sa niekoľkokrát rozdvojuje. Ak si budeme vyberať vždy chodník vedúci vpravu, dostaneme sa ne zle priechodnú zarastenú rúbaň, takže sa treba radšej držať trochu vľavo alebo v strede doliny. Na konci doliny je strmšie stúpanie, cez ktoré sa dostaneme na veľkú lúku. Z tej už vidno Choč v plnej kráse, hlavne skoro ráno, kedy je jeho severovýchodná stena osvetlená. Trasa touto dolinou je jednoduhšia v opačnom smere z hora nadol, pretože v tom smere sa jednotlivé cesty spájajú a teda všetky vedú na to správne miesto.

Pod Chočom nad Danielovcom

Veľká lúka pod Chočom

Na veľkej lúke sa netreba dať hneď smerom nahor, ale ísť nadol ku potoku, kde sa dá nájsť začiatok lesnej cesty vedúcej skoro až do sedla medzi Veľkým Chočom a kopcom Krivá Tokáreň. Začiatok lesnej cesty je prudký, neskôr sa svah zmierni. Na konci, pod sedlom sa cesta stráca v lese je treba znovu kráčať strmšie rovno nahor do kopca, až kým sa dostaneme na lúku s posedom a výhľadom na Choč.

Tip: na hornom konci veľkej lúky sa nachádza krásny strom (myslím lipa). Od nej sa tiež dá zájsť na zvážnicu, ale treba prejsť potôčik v tvoriacej sa roklinke.

Cieľom poslednej neznačenej časti smerom nahor je dostať sa na červenú značku vedúcu z Lúčok. Zo sedla vedie po vrstevnici zvážnica veľmi dobrej kvality (dá sa tam ňou zájsť aj na bicykli z Lúčok), ktorá sa križuje s červenou značkou, ale až po obídení celého kopca Bukov. Trasa sa dá skrátiť vystúpaním do lesa v mieste, kde zvážnica začne prudko zabáčať vľavo. Svah je hodne prudký ale krátky a čoskoro sa dostaneme na značkovaný chodník, ktorý nás dovedie až na vrchol Veľkého Choča. Pozor, les, ktorým viedol čevený chodník nahor, spadol pri veternej kalamite v máji 2014 a je možné, že je presmerovaný.

Zostup smerom na Vyšný Kubín

Choč sponad Danielovca

Zostup vedie skoro celý značkovaným chodníkom. Najprv sa treba dostať na rázcestie Drapáč a potom zelenou značkou smerom na Vyšný Kubín. Po zídení prudkého svahu sa dostaneme na lesnú cestu vedúcu po vrstevnici. Na rúbani pod kopcom Vŕštek, kde je po pravej strane chata, treba zísť zo značkovaného chodníku a ísť vpravo lesnou cestou. Po vyjdení z lesa sa dá už orientovať aj vďaka výhľadom na Vyšný Kubín a Vyšnokubínske skalky. Treba sa držať vpravo a bez problémov by sme sa mali dostať späť na východiskové miesto – Danielovec.

Variant z Osádky

Nad Osádkou pod Chočom

Choč z veľkej lúky

Dediny Osádka môže byť alternatívnym východiskovým bodom. Namiesto doliny Danielovca sa vyjde z Osádky rozbitou asfaltkou do sedla smerom na Lúčky. Tam začína veľká lúka, ktorou vedie autami vychodená stopa popri chatách a cez lesík. Po vyjdení z lesa sa dostaneme blízko k potoku, pri ktorom začína lesná zvážnica vedúca pod Choč.

Záver

Trasa nie je úplne jednoduchá, pretože obsahuje miesta s horšou orientáciou, prudký výstup k červenej značke a jej zdolanie môže trvať 6-7 hodín. Avšak umožňuje krásne a menej dostupné oblasti okolo Choča.

Mapa z Danielovca a Osádky na Choč

Mapa popisovanej trasy – žltá z Danielovca a modrá z Osádky. Zdroj mapy.cz

Tento obsah bol zaradený v Turistika. Zálohujte si trvalý odkaz.

Nie je možné pridávať komentáre.